Det bortglömda steget i din jobbansökan
måndag 10 juli 2017
En viktig del som många glömmer av att tänka på i ansökningsprocessen, är också en av de enklaste att förbättra. Det är det allra, allra första din blivande (förhoppningsvis!) arbetsgivare läser, men ändå är det många som gör det utan större eftertanke.
Har du kommit på vad vi menar än? Vi pratar såklart om mailet där du skickar in dina ansökningshandlingar!
Jobbansökningsmailet
De flesta ansökningsprocesser idag utgår ifrån att du mailar in dina ansökningshandlingar. Alla känner till att det är viktigt att skriva ett bra CV och ett effektivt personligt brev, men många missar möjligheten som själva jobbansökningsmailet erbjuder.
Vi på CV-specialisten föreslår att ditt mail bör vara:
- Rättstavat och enkelt
- Riktat till den specifika tjänsten
Det kanske låter självklart, men när du tänker efter har du säkert skickat iväg ett generellt mail i stil med ”Hej! Här är min ansökan. Mvh” mer än en gång. Att visa att du tagit dig tiden att rikta också ditt mail specifikt till arbetsgivaren, är ett sätt att visa att du är engagerad och noggrann. Om du har ett namn på den som tar emot ansökningarna, skriv ut det i hälsningen i inledningen av mailet, och skriv gärna någon rad om hur du hittade annonsen och hur glad du är att kunna skicka in dina handlingar. Avsluta med en trevlig hälsningsfras.
Men! Det ska inte heller vara ett för omfattande mail. Håll dig kort och koncis, och låt inte tonen bli för smörig eller högtravande. Om du känner dig osäker på rättstavning och ditt mailprogram inte kan rätta svenska, kopiera texten till ett ordbehandlingsprogram först, så det säkert blir rätt. Gör mailet lätt att läsa genom att använda blankrader, och döp dina dokument till ”CV_Förnamn-Efternamn” eller liknande, så utstrålar du professionalitet direkt från start.