Att söka jobb – CV, Personligt Brev & LinkedIn
måndag 18 februari 2019
Under de senaste åren har plattformar som LinkedIn expanderat sitt användarantal och utökat möjligheterna för dig som söker nytt jobb eller letar nya affärsmöjligheter. Traditionellt har man sökt nytt jobb med ett CV och personligt brev. Under 2019 anser vi på cvspecialisten.se att man även ska komplettera sina tidigare ansökningshandlingar med en slagkraftig LinkedIn-profil.
Möjligheterna att även nå ut digitalt är inte längre enbart en konkurrensfördel utan nödvändigt då dina konkurrenter mest troligt använder sig av denna plattform för att söka samma jobb som du. Möjligheten finns däremot att särskilja sin position på plattformen genom en optimerad profil. I dag har LinkedIn överstigande 2 700 000 svenska användare, det ställer höga krav på optimering och unikitet för att positionera sitt personliga varumärke på LinkedIns plattform.
Vad är LinkedIn?
LinkedIn är en social media-plattform och ett av världens snabbaste växande forum för karriärsorienterade människor. LinkedIn möjliggör för dig att samla ditt nätverk digitalt, kontakta nya människor och att skapa affärsmöjligheter smidigare och effektivare än tidigare.
Hur optimerar man sin LinkedIn-profil?
Det finns ett par grundläggande faktorer för att skapa en vinnande LinkedIn-profil. Då LinkedIn expanderar kraftigt och nya medlemmar skapar en profil varje dag, så behöver man optimera sin LinkedIn-profil för att särskilja sig från de andra som konkurrerar om samma tid samt uppmärksamhet som du.
Precis som att Google har sina algoritmer vid sökningar så har även LinkedIn detta för att optimera sökresultaten för sina medlemmar. Genom att optimera sin LinkedIn-profil kommer din profil att hamna högre upp i ”söket” på dina utvalda nyckelord.
- En professionell profilbild. LinkedIn är ett affärsnätverk, inte som Facebook eller Instagram där många publicerar selfies. Tänk på att dina kunder, arbetsgivare och samarbetspartners kommer att besöka din profil. Studier visar att man får 9 gånger fler kontaktförfrågningar med ett foto och ca 21 gånger fler profilvisningar.
- Kort och kärnfull rubriksättning. Skriv inte enbart vilken titel du har utan lyft gärna kort och koncist vilka problem du löser eller din passion. I stället för att enbart använda t.ex. ”IT-Konsult på Företaget AB” så blir det än mer intressant med antingen ”IT-Konsult på Företaget AB – Vi brinner för att hitta effektiva & moderna IT-lösningar för våra kunder” eller ”IT-Konsult, Projektledare och Javaspecialist på Företaget AB”.
- Sammanfattning är viktigt för att både locka besökarna vidare till läsning och att rankas högre på dina utvalda sökord.
- Lägg till de kompetenser du besitter, de förenklar för besökare att snabbt bilda sig en uppfattning om vad du har gjort och kan. Det hjälper dig även att bli sökbar när folk t.ex. söker efter en specifik egenskap eller kompetens.
- Uppdaterade kontaktuppgifter. Det blir svårare för potentiella rekryterare, klienter och uppdragsgivare att kontakta dig om du har utdaterade kontaktuppgifter som telefonnummer och mail.
Läs även vår tidigare artikel om LinkedIn: 3 saker som förbättrar din LinkedIn-profil
CV – Curriculum Vitae
Efter LinkedIns intåg så uppstår ofta frågan huruvida CV fortfarande är aktuellt. Svaret är enkelt på frågan; JA. För att optimera ditt CV finns det ett par grundläggande kriterier att uppfylla.
- Kort och koncist – Viktigt att hitta balansen volymmässigt. Att skriva för mycket kommer snabbt att tråka ut läsaren (läs rekryteraren) samtidigt som för lite text inte kommer att ge en rättvis bild av dig. Paketera din profil snyggt med kreativa och slagkraftiga formuleringar.
- Språkbruk – utöver en självklarhet som att skriva med korrekt svenska så är det även viktigt att använda rätt termer och begrepp. Läs ett par platsannonser för liknande roller och arbetsgivare som du söker i syfte att kartlägga terminologin som används. Anpassa sedan ditt språk i CV:t för att påbevisa din kompetens. Rätt språk och terminologi kommer även att öka trovärdigheten för din kompetens och visar på att du är van vid att föra dig i liknande situationer och roller.
- CV-Layout – Vi har under 2018 uppmärksammat att fler väljer att gå ifrån de traditionella ”konsultmallarna” som florerar på internet. Visst är det enkelt att snabbt ladda ner en färdig cv-mall, men frågorna du bör ställa är hur unikt detta är och hur många andra har laddat ned cv-mallen tidigare? Din cv-layout bör vara skräddarsydd utifrån din profil, för att lyfta fram dina styrkor och egenskaper på rätt sätt. En CV-layout bör alltid utstråla; professionalism, modernt och tydligt.
Att skriva ett personligt brev
Vi får dagligen förfrågningar om personliga brev. Du är inte ensam om att tycka att det är svårt att utforma ett personligt brev. I Sverige är det vanligt förekommande att man oroar sig för jantelagen, man har ofta svårt för att sticka ut då det kan sticka i andras ögon. För att landa drömjobbet, och att hitta ett jobb som passar dig så är det otroligt viktigt att man faktiskt sticker ut ur mängden. Enligt de senaste undersökningarna så visar det att man har i genomsnitt 15-20sek att fånga rekryterarens uppmärksamhet. Du konkurrerar med 100-200st andra utbildade och erfarna kandidater om attraktiva tjänster. För att utforma ett slagkraftigt personligt brev så behöver det sticka ut, man behöver övertyga arbetsgivaren om att du är rätt person för rollen.
Bästa tips för att skriva ett personligt brev
Att skriva ett personligt brev kan vara utmanande för vem som helst. Vi får dagligen flertalet förfrågningar gällande hjälp med personligt brev. Vi har producerat tusentals personliga brev för alltifrån lagerarbetaren till VD på börsnoterade bolag. Utifrån vår erfarenhet har vi sett att oavsett vart du arbetar eller i vilken befattning så kämpar många människor med samma frågeställningar och punkter. Vi listar nedan vanliga faktorer och råd som kommer att hjälpa dig med att skriva ett professionellt personligt brev.
- Besvara rekryterarens frågor;
Vem är du? Vad kan du? Vad får vi om vi anställer dig? - Undvik klyschor och buzz-words som lösningsorienterad, spindel i nätet och envis. Om du anser att dessa ord klingar bekant så föreställ dig då hur bekant det låter i en rekryterares öron. Om du ändå är lösningsorienterad eller att envis är en av dina styrkor så finns det sätt att undvika att hamna i ”klyschhögen”. Detta går att applicera på flera egenskaper.
Situation, prestation och resultat. Beskriv en situation/utmaning som ställde krav på att man var just envis eller lösningsorienterad. Beskriv din insats/prestation, beskriv vad du gjorde. Och delge resultatet. - Målsättningen är att väcka uppmärksamhet snarare än att tråka ut. Det innebär att ditt personliga brev bör vara ungefär 50-75% av ett A4.
- Segmentera dina intressen. Är du en kattälskande människa som emellanåt tränar? Vilket intresse tror du säger mer för rekryteraren? Om du är kattälskare så är det i många fall, tyvärr, irrelevant. Däremot om du tränar regelbundet så är detta positivt då träning har bevisad effekt på arbetsrelaterade resultat. Det innebär att rekryteraren kommer att förstå att du är mån om din hälsa och att du mest troligt kommer att hålla undan faktorer som stress, trötthet och energilöshet bättre.
Behöver du CV-hjälp eller en kostnadsfri CV-granskning är ni varmt välkomna att kontakta oss på: