Så undviker du de vanligaste fällorna på företaget!

måndag 27 mars 2017

Allt fler arbetsledare och chefer upptäcker fördelarna med att hyra in en personalchef. Vi har pratat med Gerhard Andersson, VD på Galpu, om varför trycket är så stort kring just personalfrågor – och varför facken rekommenderar Galpu.

Det går bra för Galpu. Företaget som erbjuder en kombination av löne- och personalfrågor, arbetsrätt, rekrytering och utbildning inom HR har haft hela 2650 kunder sedan starten, och de rekommenderas av allt från chefer till fackföreningar.

Varför har det blivit så populärt att anlita en personalchef?

– Det handlar om att vinsterna med att hyra en kunnig personalchef är stora och att konsekvenserna om man gör något fel är ännu större, säger Gerhard Andersson, tidigare personalchef på Axfood och VD på Galpu sedan många år. Så länge det är riktigt enkla frågor så fungerar det, men blir det mer komplicerat så kan det få fruktansvärda följder och leda till att företag blir skadeståndsskyldiga på stora belopp. Om man inte följer regler och avtal så åker man helt enkelt dit så det ryker om det.

De vanligaste fällorna – att inte vara påläst

Ett vanligt misstag som chefer och företagsledare gör är att de tror att de kan hinna med allting själva när de i själva verket behöver avlastning. Ett annat vanligt misstag är att man gör fel med personal- och lönebiten eftersom arbetsrätt är en djungel av regler.

– Det gäller att kunna reglerna. Blir man kollad ordentligt kan man ligga risigt till, säger Gerhard Andersson. Det funkar som i fotboll om du inte kan reglerna och tror att du bara kan lyfta upp bollen och rusa in i mål så blir du utvisad för spelsabotage. Den största utmaningen är att kunna tillräckligt mycket och det är där vi kommer in som ett stöd så att chefer och arbetsledare kan lägga kraft på det som de gör bäst.

Avsked och arbetsrätt – att skicka hem en medarbetare

En annan vanlig fälla är att man begär nyckeln av en medarbetare som av någon anledning blir hemskickad, eller att man stänger av någons dator i samband med att de skickas hem.

– Säg att någon blir hemskickad och man avkräver den personen på sin nyckel, det betraktas som avsked med ganska rejäla skadestånd, säger Gerhard Andersson.

I ett fall var en medarbetare sjuk och chefen behövde nyckeln till butiken. Den medarbetaren gick raka vägen till facket som omgående krävde 18 månaders lön eftersom detta betraktades som avsked. Tänk på att detta även gäller om du skickar hem någon pga stöld eller liknande.

Anställningsbeviset – folk tror att de gör rätt

Anställningsbevis är en annan typisk fälla. Om någon är anställd måste beviset för det finnas tillgängligt annars blir anställningen automatiskt en tillsvidaretjänst. Anställningar på mer än tre veckor kräver enligt lag att man har skriftligt anställningsbevis. Du kan inte yrka på okunskap utan har skyldighet att veta vad du gör.

– Det är lätt att starta företag men när du sedan anställer krävs ingen kunskap förrän du åker dit. Det är därför Galpus kurser i arbetsrätt så populära, menar Gerhard Andersson. Folk tror att det gör rätt men upptäcker ofta att de gör fel.

Galpu – prenumerera på trygghet i anställningen

Galpu har idag över 70 fasta kunder där de hanterar allt från ett fåtal löner upp till 1900. De stöttar även utländska företag med huvudkontor i utlandet eftersom det fortfarande är svenska regler som gäller på filialer och kontor i Sverige. Vanliga HR-uppgifter är att ta fram lönespecar, sköta bokföring och skattedeklarationer.

Komptid prisvärt för personalhantering och HR

Det som gör Galpu så framgångsrikt är dels att samtliga medarbetare har lång erfarenhet och dels att erbjudandet är unikt. Få har samma kombination av personalchef, lönefrågor, arbetsrätt och utbildningar. En annan fördel jämfört med exempelvis rekryteringsfirmor är att Galpu har fullständig kontroll över alla komplicerade frågor som rör medarbetaren. Rekrytering kan dessutom ofta kosta cirka 10 gånger så mycket eftersom fakturan på Galpu jämförs med kompsaldot. Det kan ofta röra sig om så lite som 4 timmar/månad för ett företag med 10-15 anställda som ändå gör väldig skillnad.

Galpu får regelbundet rekommendationer, dels av nöjda kunder, men också av en del fackföreningar.
– Det är såklart jättekul att vi får rekommendationer från alla möjliga håll, till och med av facken som uppskattar att vi hjälper företagen. All kunskap som vi har hjälper ju också medarbetarna, säger Gerhard Andersson.

Vill du läsa mer om hur Galpu kan stötta ditt företag eller beställa utbildningmaterial? Läs mer om vår samarbetspartner på www.galpu.se